האנדרטה לזכר הילדים הפולנים בלודז

כדאי לצלםאתר הנצחהמעניין מאדאנגלית

JGuide LO PI ME 2S

האנדרטה שנמצאת בפארק שאריך שרגוב Szarych Szeregow הוקמה במאי 1971 כהוקרה לאסירים הצעירים שהוחזקו במחנה לילדים ובני נוער פולנים. האנדרטה עוצבה על ידי ידוויגה יאנוס Jadwiga Janus ולודביג מאצקייביץ' Ludwik Mackiewicz. בסמוך בבית הספר היסודי מס' 81 ברח' אמילי פלאטר 28/32 Emilii Plater הוקם חדר הנצחה.
סיפור הילדים הפולנים:
מיד עם כיבוש לודז' בספטמבר 1939 אחרי הסיפוח של לודז' לגרמניה, הוגבר הטרור נגד היהודים ונגד הפולנים. יתומים פולנים נותרו ללא קורת גג והוקם מחנה ילדים יתומים.

המחנה נוסד בדצמבר 1942 בשטח שגבל במה שהיום רחובות ברצקה Bracka , אמילי פלטר Emilii Plater גורניצ'ה Gornicza וזגיניקובה Zagajnikowa והאמינו שהיה זה מחנה לעבריינים צעירים. במציאות , היה זה מחנה ריכוז לילדים ובני נוער עד גיל 16. הדיירים הצעירים הוכרחו לעבוד לאורך כל היום ורבים מהם מתו ברעב ובקור עד ינואר 1945 . קרוב ל- 1,600 ילדים פולנים עברו דרך המחנה. לעיתים קרובות היו אלה ילדים שהוריהם נרצחו או נאסרו בשל מעורבות בתנועת ההתנגדות.
אל המחנה צורפו ילדי לידיצ'ה מצ'כוסלובקיה, שלא היו ראויים להיות אריים.
ילדי לידיצ'ה הם ילדי הכפר הצ'כי שנענש על רצח ריינהרד ונהרס כולו, כל תושביו הושמדו כעונש קולקטיבי,חלק מהילדים ברי המזל, שהיה להם סיכוי בשל היותם בעלי חזות ארית, נשלחו לגרמניה לחינוך מחדש. בתהליך מסוים ע"פ התוכנית הנאצית, הפכו לארים. האחרים הובלו לכאן, ומכאן נלקחו להשמדה.
אנדרטת הלב השבור ממוקמת במקום בו היה מחנה הילדים.
באנדרטה נראים ילדים עירומים עומדים בתור. הילדים גזורים מתוך לב ענק חצוי. ילדות, וילדים המסמלים את הזיכרון האישי של הילדות של כל אחד ואחד. זיכרונות ילדות הם זיכרונות טובים בדרך כלל, הם מבטאים את המשמעות הנוראית של עולם שיצא מדעתו שהרי מלבד הילדים היהודיים, נשמדו כאן ילדים פולנים שהוריהם נרצחו כבר בשלביה הראשונים של המלחמה. האנדרטה מבטאת את שיא הרשע ואת התקווה כי הלקח לאנושות יילמד. על האנדרטה מופיע הכיתוב הבא:
הם לקחו ממך את חייך ואנו נותנים לך את הזיכרון
ליד האנדרטה קיר ועליו שמות של מחנות ומקומות בהם נרצחו ילדים, קיר זה הוא חלק בלתי נפרד מהאנדרטה. במחנה היו כ-1000 ילדים בגילאי 6 – 14.

ילדים
ילדים מיותמים,
ילדים עצובים
רעבים
נפוחים
מפחדים
רועדים
עירומים
הפכו לאפר
והעולם עומד על תילו