פסל 3 התעשיינים - לודז

כדאי לצלםאתר הנצחהמעניין מאדאנגלית

JGuide LO PI ME 2S

ברחבה קטנה ברחוב פיוטרקובסקה Piotrkowska 32 פינת רחוב סטפנה ירצסה Stefana Jaracza נוכל לראות פסל בצורת שולחן עם 5 כיסאות שסביבו מסבים התעשיינים הגדולים ובעלי החזון של לודז:
לודביק גרוהמן Ludwik Grohman תעשיין דור שני לתעשיינים שמקורם בסקסוניה. קארול שייבלר Karol Schiebler -יוצר ה-קז'יעז' מלין המיוחד של העיר Ksiezy mlynוישראל פוזננסקי 1833-1900 Israel Poznansk תעשיין ופילטרופ יהודי, בעת שהם מחליטים על הקמת הבורסה בלודז.
הפסל הוא חלק מ
מיזם מיוחד של עיריית לודז' משנת 2002 , המנציח ברחובות לודז' את אנשיה המפורסמים. כאן אנו רואים פסל נוסף המייצג קטע מהסטוריה אחרת של העיר לודז'. בפסל, דמות אחת עומדת -היא דמותו של לודביק גרוהמן, ושתיים יושבות-פוזננסקי ושייבלר. דמות אחת בעלת לאום גרמני, השנייה בעלת שם גרמני אך מוצא פולני. השלישי הוא המיליארדר היהודי פוזננסקי הנראה יושב וכותב בציפורן וקסת דיו כפי שהיה מקובל בימים ההם. הפסל מתאר ישיבת עסקים בבית קפה שבו מנהלים שלושת התעשיינים את עיסקי הטקסטיל הגדולים מהם מתפרנסת לודז'. נוכל לראות בפסל זה את שילובה של הכלכלה עם השילוב האתני: שליש יהודים, שליש גרמנים ושליש פולנים. שילוב זה מתבטא בכל המישורים ובכל רבדי החברה. המשותף לשלושת התעשיינים הוא ששלושתם דאגו לתנאים סוציאלים לעובדיהם, תנאים שנחשבו יוצאי דופן בעולם הקפיטליסטי של אותם זמנים.

קארול שייבלר תעשיין גרמני חשוב, בעליו של מפעל הטקסטיל הגדול בפולין. בראשית המאה העשרים הגיע מספר עובדי המפעל ליותר מ-7,500.
לודביק גרוהמן שייך לדור שני למשפחה ידועת שם מבעלות בתי החרושת של לודז'. ההיסטוריה של עושרה של המשפחה מתחילה מ-1820
פוזננסקי ישראל היה תעשיין שהשפיע בשנות הארבעים של המאה ה-19 על התפתחות תעשיית הטקסטיל בלודז'.
פוזננסקי האב הקים מפעל טקסטיל יחד עם בנו ישראל פוזננסקי בשליש האחרון של המאה ה-19 ועד למלחמת העולם הראשונה שגשגו עסקי המשפחה. מפעלם היה השני בגודלו בעיר לאחר מפעלו של הגרמני שייבלר. יותר מ-6000 עובדים הועסקו במפעלו של פוזננסקי.
קישורים